Prima întâlnire a stakeholderilor din România în cadrul proiectului european QUEEN – Quality Apprenticeships for Evolving Labour Needs

 

OIR PECU București-Ilfov a organizat, în data de 27 octombrie 2025, primul eveniment dedicat stakeholderilor din România în cadrul proiectului QUEEN – Quality Apprenticeships for Evolving Labour Needs, proiect finanțat prin Programul Interreg Europe.
Întâlnirea s-a desfășurat online, în intervalul 10:00 – 13:00, sub tema „Crearea comunității de stakeholderi și familiarizarea cu proiectul”.

Evenimentul a marcat debutul procesului de consultare la nivel național cu actorii relevanți din domeniul educației, formării profesionale și ocupării forței de muncă, având ca scop crearea unei comunități active de stakeholderi care să contribuie la implementarea eficientă a proiectului QUEEN în România.

Participanții au fost familiarizați cu obiectivele generale și specifice ale proiectului, care urmărește:

  • Îmbunătățirea politicilor publice regionale prin schimb de experiență și cooperare interinstituțională;
  • Promovarea conceptului de ucenicie de calitate, conform Cadrului European pentru Ucenicii de Calitate (EFQEA) și Recomandării ILO nr. 208/2015;
  • Creșterea capacității autorităților publice de a adapta politicile de formare profesională la nevoile reale ale pieței muncii;
  • Elaborarea unei analize teritoriale privind stadiul uceniciei în România, bazată pe contribuțiile stakeholderilor și pe date colectate la nivel regional.

Dialog constructiv și provocări reale

În cadrul sesiunii interactive de grup, stakeholderii au abordat principalele provocări și nevoi actuale din domeniul uceniciei, răspunzând la întrebări-cheie precum: Care sunt problemele cu care vă confruntați? Ce ați îmbunătăți? Care sunt nevoile de finanțare?

Discuțiile au evidențiat o serie de aspecte esențiale:

  • Deficitul de resursă umană calificată, în special în sectoarele tehnice și profesionale;
  • Interesul scăzut al tinerilor pentru programele de ucenicie;
  • Percepția limitată asupra uceniciei ca alternativă viabilă de integrare profesională;
  • Necesitatea consolidării parteneriatului între mediul educațional, economic și instituțiile publice;
  • Importanța stimulentelor financiare și a campaniilor de informare pentru creșterea atractivității uceniciei.

Participanții au subliniat că soluțiile durabile depind de o colaborare continuă și coerentă între toate părțile implicate – administrație, mediul privat și sistemul educațional și în promovarea continuă.

Un pas important în implementarea proiectului QUEEN

Evenimentul a reprezentat un moment-cheie în consolidarea rețelei de stakeholderi din România și un pas important în procesul de învățare interregională promovat de proiectul QUEEN.
Discuțiile deschise, schimbul de idei și interesul manifestat de participanți au confirmat nevoia unei abordări integrate, orientate spre calitate, incluziune și adaptabilitate la schimbările pieței muncii.

 

Proiectul QUEEN – Quality Apprenticeships for Evolving Labour Needs este implementat în perioada 1 mai 2025 – 30 iulie 2029 și reunește 10 parteneri din Europa – Italia, Spania, Finlanda, Irlanda, Belgia, Cehia, Bosnia și Herțegovina și România.

Prin schimbul de bune practici, cooperare și învățare interregională, QUEEN își propune să contribuie la dezvoltarea unor ucenicii moderne, incluzive și relevante pentru nevoile în evoluție ale pieței muncii europene.